Rekrytering
Jag har arbetat med rekrytering sedan 1997 och jag bygger rekryteringsprocesserna på vetenskapliga metoder och ett förutbestämt, transparant arbetssätt. Under mina år som rekryteringskonsult har jag byggt upp ett brett kontaktnät inom en mängd olika branscher, specialister och chefer, något som jag har stor användning av i mitt arbete. Jag är medveten om att inget företag är det andra likt och att förutsättningarna kan variera från fall till fall, därför erbjuder jag alltid skräddarsydda lösningar.
Hel rektryteringsprocess
På ett strukturerat och vetenskapligt förankrat sätt ansvarar jag för hela rekryteringsprocessen, från kravprofil, till anställning och uppföljning. Du som kund kommer att ha full insyn i de steg som tas under processen.
- Kravprofil
- Attraktion av kandidater
- Kompetensintervjuer
- Personbedömning
- Referenstagning
- Bakgrundskontroll
- Uppföljning
Jag använder arbetspsykologiska tester som mäter en individs naturliga beteenden som är ett av nyckelverktygen, i kombination med problemlösningstestet Matrigma, för att förutsäga beteenden på arbetsplatsen. Leverantör är Assessio
Hel rektryteringsprocess
På ett strukturerat och vetenskapligt förankrat sätt ansvarar jag för hela rekryteringsprocessen, från kravprofil, till anställning och uppföljning. Du som kund kommer att ha full insyn i de steg som tas under processen.
- Kravprofil
- Attraktion av kandidater
- Kompetensintervjuer
- Personbedömning
- Referenstagning
- Bakgrundskontroll
- Uppföljning
Jag använder arbetspsykologiska tester som mäter en individs naturliga beteenden som är ett av nyckelverktygen, i kombination med problemlösningstestet Matrigma, för att förutsäga beteenden på arbetsplatsen. Leverantör är Assessio
Rekryteringsprocessen är transparent där kandidaten ska känna att den fått en rättvis bedömning. De kandidater som inte går vidare till anställning ska känna att de fått med sig nya insikter om styrkor och utvecklingsområden inför nästa steg i karriären.
Nöjda kandidater blir ambassadörer för ditt varumärke. Därför är det av vikt att skapa en bra upplevelse för kandidaten, oavsett om hon eller han får ett nej eller ett ja. Intrycket kandidaterna får kan vara avgörande för om personen återkommer till ditt företag som jobbsökande, leverantör eller kund i framtiden.
Med det arbetssättet stärker ni ert varumärke som arbetsgivare och skapar förtroende.
Rekryteringsprocessen är transparent där kandidaten ska känna att den fått en rättvis bedömning. De kandidater som inte går vidare till anställning ska känna att de fått med sig nya insikter om styrkor och utvecklingsområden inför nästa steg i karriären.
Nöjda kandidater blir ambassadörer för ditt varumärke. Därför är det av vikt att skapa en bra upplevelse för kandidaten, oavsett om hon eller han får ett nej eller ett ja. Intrycket kandidaterna får kan vara avgörande för om personen återkommer till ditt företag som jobbsökande, leverantör eller kund i framtiden.
Med det arbetssättet stärker ni ert varumärke som arbetsgivare och skapar förtroende.
Behovsanalys - kravprofil
Rekryteringen börjar med att vi bokar ett möte för att diskutera era tankar och prioriteringar för rekryteringen.
- Vilken erfarenhet och kompetens behöver ni?
- Hur ser er företagskultur ut?
- Vilka beteendefaktorer önskas för att kunna lyckas i rollen?
- Vilken lön ska erbjudas?
Det här är några exempel på frågor jag diskuterar med er. Jag betraktar vårt rekryteringssamarbete som ett partnerskap där jag vill lära känna organisationen. Att förstå företaget är viktigt för att veta vilken typ av person som kan bidra till ert team och till företaget som helhet.
Vi tar beslut om hur vi ska attrahera och nå ut till rätt kandidater. Ska det ske genom annonsering, search eller en kombination. Tidsplanering och hållpunkter bestäms samt var och hur ni som kund är involverad i processen. Samtalen mynnar ut i en kravprofil som ni godkänner vilken sedan blir ett styrdokument genom hela processen.
Behovsanalys - kravprofil
Rekryteringen börjar med att vi bokar ett möte för att diskutera era tankar och prioriteringar för rekryteringen.
- Vilken erfarenhet och kompetens behöver ni?
- Hur ser er företagskultur ut?
- Vilka beteendefaktorer önskas för att kunna lyckas i rollen?
- Vilken lön ska erbjudas?
Det här är några exempel på frågor jag diskuterar med er. Jag betraktar vårt rekryteringssamarbete som ett partnerskap där jag vill lära känna organisationen. Att förstå företaget är viktigt för att veta vilken typ av person som kan bidra till ert team och till företaget som helhet.
Vi tar beslut om hur vi ska attrahera och nå ut till rätt kandidater. Ska det ske genom annonsering, search eller en kombination. Tidsplanering och hållpunkter bestäms samt var och hur ni som kund är involverad i processen. Samtalen mynnar ut i en kravprofil som ni godkänner vilken sedan blir ett styrdokument genom hela processen.
Attraktion – annonsering, search
Jag utarbetar en annonseringsplan utifrån tjänst som baserar sig på er annonseringsbudget. Det kan innefatta kampanjer i sociala medier, webbannonser men även annonser i tryckta tidningar. Var finns kandidaterna?
- Hur ser konkurrensen ut, är det många som söker liknande kompetens
- Hur stor är målgruppen
- Vilka kanaler/sidor använder de sig av, vad läser, intresserar de sig för
- Vad attraherar just denna målgrupp och kan ni möta upp det i er organisation
Det här är några frågeställningar för att kunna nå ut till rätt kandidater. Det blir mer och mer vanligt att man förutom annonsering även aktivt söker upp personer. Ju mer kvalificerad rollen är, desto större chans att kandidaten redan jobbar någonstans. Ofta trivs de dessutom bra där de är och behöver goda skäl för att överväga andra alternativ. Man måste aktivt leta upp och sälja in både jobbet och arbetsgivaren till kandidaten. Oavsett vilken metod man använder är grundarbetet alltid att beskriva kundens arbetsgivarvarumärke, det är centralt i annonsering av en tjänst. Hur uppfattas ni som arbetsgivare jämfört med andra företag och vilka fördelar finns att jobba hos just er?
Attraktion – annonsering, search
Jag utarbetar en annonseringsplan utifrån tjänst som baserar sig på er annonseringsbudget. Det kan innefatta kampanjer i sociala medier, webbannonser men även annonser i tryckta tidningar. Var finns kandidaterna?
- Hur ser konkurrensen ut, är det många som söker liknande kompetens
- Hur stor är målgruppen
- Vilka kanaler/sidor använder de sig av, vad läser, intresserar de sig för
- Vad attraherar just denna målgrupp och kan ni möta upp det i er organisation
Det här är några frågeställningar för att kunna nå ut till rätt kandidater. Det blir mer och mer vanligt att man förutom annonsering även aktivt söker upp personer. Ju mer kvalificerad rollen är, desto större chans att kandidaten redan jobbar någonstans. Ofta trivs de dessutom bra där de är och behöver goda skäl för att överväga andra alternativ. Man måste aktivt leta upp och sälja in både jobbet och arbetsgivaren till kandidaten. Oavsett vilken metod man använder är grundarbetet alltid att beskriva kundens arbetsgivarvarumärke, det är centralt i annonsering av en tjänst. Hur uppfattas ni som arbetsgivare jämfört med andra företag och vilka fördelar finns att jobba hos just er?
Urval
Urval görs med kravprofil i fokus, för att eliminera magkänslan och skapa hög validitet. Redan innan kandidaterna kallas på intervju görs tester eftersom det är en avgörande del i bedömningen och för urvalet. Det är inte ovanligt att man testar de två sista kandidaterna. Men vad gör man om profilen inte matchar i slutet av processen, börjar om?
Intervjuerna baseras på en uppsättning förutbestämda kriterier som är kopplade mot kravprofil. I vissa roller träffar jag kandidaterna flera gånger innan arbetsgivaren och kandidaten träffas. Anledningen kan vara att det är många delar som behöver diskuteras vid mer komplexa tjänster innan kandidaten och jag som konsult är redo för träff med rekryterande chef. Befinner sig kandidaten långt bort geografiskt eller av andra skäl inte kan träffas fysiskt erbjuds skypeintervju.
Urval
Urval görs med kravprofil i fokus, för att eliminera magkänslan och skapa hög validitet. Redan innan kandidaterna kallas på intervju görs tester eftersom det är en avgörande del i bedömningen och för urvalet. Det är inte ovanligt att man testar de två sista kandidaterna. Men vad gör man om profilen inte matchar i slutet av processen, börjar om?
Intervjuerna baseras på en uppsättning förutbestämda kriterier som är kopplade mot kravprofil. I vissa roller träffar jag kandidaterna flera gånger innan arbetsgivaren och kandidaten träffas. Anledningen kan vara att det är många delar som behöver diskuteras vid mer komplexa tjänster innan kandidaten och jag som konsult är redo för träff med rekryterande chef. Befinner sig kandidaten långt bort geografiskt eller av andra skäl inte kan träffas fysiskt erbjuds skypeintervju.
Presentation av kandidater
Innan du träffar kandidaterna går vi igenom kriterierna som låg till grund i rollen samt hur kandidaterna matchade mot dessa kriterier. Det gör att ni känner er trygga med vilka ni träffar och kan därmed använda tiden med kandidaten på ett mer kvalitativt sätt. Jag stöttar i upplägg av möte samt sammankallar. Jag är alltid med vid presentation av kandidater som stöd och håller i agendan för mötet. Det kan ibland krävas ett flertal möten innan man är redo att komma överens. Det är kundens och kandidatens behov som styr i de fallen. Jag finns med i hela processen fram till att ni har ett påskrivet avtal.
Presentation av kandidater
Innan du träffar kandidaterna går vi igenom kriterierna som låg till grund i rollen samt hur kandidaterna matchade mot dessa kriterier. Det gör att ni känner er trygga med vilka ni träffar och kan därmed använda tiden med kandidaten på ett mer kvalitativt sätt. Jag stöttar i upplägg av möte samt sammankallar. Jag är alltid med vid presentation av kandidater som stöd och håller i agendan för mötet. Det kan ibland krävas ett flertal möten innan man är redo att komma överens. Det är kundens och kandidatens behov som styr i de fallen. Jag finns med i hela processen fram till att ni har ett påskrivet avtal.